Schoonheid en leegte - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu Schoonheid en leegte - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu

Schoonheid en leegte

Door: jeannette

Blijf op de hoogte en volg

14 December 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Zo leuk om hier berichtjes te ontvangen!
Ik zit sinds 15.00 uur in een hostel in San Pedro de Atacama in Chili. Pas nadat Jamal en ik 2 uur hadden rondgeshopt (met volle bepakking in een brandend zonnetje) vonden we een hostel die qua prijs en kamer een beetje in de richting kwam.
Drie dagen in de woestijn van Zuid Bolivia......wat een prachtige, onvergetelijke ervaring! Gestart in Uyuni stapte ik in een 4-wiel drive, een Toyota landcruiser van 20 jaar oud (!) samen met 2 Letlanders, 2 Zuid Koreanen en 1 tot Amerikaan genaturaliseerde Pakistaan, plus de chauffeur en tevens gids Djoni, van een jaar of 30. Een gemêleerd gezelschap kun je wel zeggen.
De Letlanders waren een ouwe hip van 50, Youris en zij een meisje van ongeveer 25, Bhavani. Hij zag er echt uit als een soort Catweazel met lange jaren en een vies sikje maar ook met hele lieve ogen en Bhavani was gewoon een prachtig meisje en......ze waren dolverliefd! De Koreanen ontmoetten elkaar hier in Zuid Amerika na 20 (!) jaar, hij hier op rondreis voor 1 jaar vanuit Zuid Korea en zij voor 1 week over vanuit Londen, ook erg verliefd! Jamal uit USA was 50 en de grote verbindende factor, niet alleen om zijn kennis van de Spaanse taal, tussen ons zevenen.
De eerste dag reden we naar een gigantisch zoutmeer waarop zowaar een hotel was die helemaal uit zoutblokken was opgebouwd. Daar gebruikten we de lunch door Djoni's vrouw bereidt. Toen doorgereden OVER het meer, met vele stops om foto's te maken. We sliepen die nacht in een soort barak, ook uit zoutblokken gebouwd, met z'n zessen op een kamer. Er waren nog zeker 3 zulke kamers in gebruik door andere groepen reizigers.
Het was primitief maar er was 1 douche voor ong. 20 mensen. ;-)
De tweede dag alleen maar woestijn, stenen en rotswoestijn omgeven door de wonderschone bergen van de Andes en onderbroken door prachtige lagunes met roze flamingo's. Allemaal op een hoogte van 4400 meter.
We hadden prachtig weer en de hele sfeer kenmerkte zich door een stilte en leegte die je diep raakte.
In die middel of nowhere lag ons tweede onderkomen. Wederom een barak maar nu GEEN douche, 2 toiletten (uiteraard geen papier) en 2 wasbakken, te delen met 30 mensen.
We kregen weer een prima maaltijd van Djoni en er werden 3 flessen wijn boven tafel getoverd! We hadden elkaar beter leren kennen maar realiseerden ons dat het ook de laatste avond met elkaar was. Het voelde heel saamhorig en ik bedacht me dat dat het lot van de reiziger is: elkaar leren kennen maar ook al weer afscheid nemen.
De wekker ging om 4 uur ! en het was een hoop gedrang bij toilet en ontbijt maar om 5 vertrokken we naar de geisers, aansluitend naar de hotsprings en tot slot kwamen we in een landschap dat regelrecht uit een schilderij van Salvador Dali was gekomen. Zo prachtig, met zulke mooie aarde kleuren, de bergen die diepe schaduwen over elkaar heen deden buitelen. Een weidsheid, een leegte, de bergen en de kleuren in de vroege ochtendzon, het was adembenemend! Het heette La Valle de Salvador Dalí.
En ineens stonden we bij de grens met Chili en namen we afscheid van elkaar. Alleen Jamal en ik gingen door naar San Pedro. Gelukkig geen cocabladeren in mijn tas want mijn bagage werd als 1 van de weinigen doorzocht.
San Pedro is een lief en vriendelijk dorp maar heel erg toeristisch en dus ook behoorlijk prijzig. Ik denk dat ik morgen per fiets naar de Valle de la Lune ga en overmorgen weer verder trek per bus. Jamal ook maar hij gaat per vliegtuig rechtstreeks naar Santiago en denkt dat we elkaar daar voor kerst nog wel zien. Ik ga proberen hem te koppelen aan dat meisje uit Santiago die ik in Cusco heb leren kennen. Ze passen perfect bij elkaar!


  • 15 December 2012 - 09:28

    Christine:

    Hee Jeannette,
    Wat een prachtige foto's! Die natuur, die kleuren. Heel bijzonder. En het is erg leuk om je verhalen te lezen.

  • 15 December 2012 - 15:29

    Ank Lagerveld:

    Ha die Jane,

    Nou, ik ben jaloers op je hoor, wat een prachtig verhaal. Lijkt me onwaarschijnlijk mooi allemaal.
    Maar niet gaan koppelen hoor, komt alleen maar ellende van!!!

    Heb de kerstboom gezet en opgetuigd. Ga 1e kerstdag bij Marga eten, gezellig. Texel is op dit moment hot.
    Er is woensdag een nog levende bultrug gestrand bij de Razende Bol. Ze hebben met man en macht geprobeerd de walvis naar dieper water te krijgen, maar dit is niet gelukt. Daarna hebben ze een aantal injecties gegeven om het dier uit zijn lijden te verlossen, maar hij leeft nog steeds. Het gaat allemaal wel knullig, had volgens mij bij hoog water wel beter gekund. Maar ja, hij weegt 20 ton, en dat is niet niks. Ook zijn er op het strand 2 maanvissen gevonden en vanmorgen is er een dode potvis gesignaleerd.
    De bultrug is iedere dag op TV, hot news dus.

    Nou Jane, je weet weer iets van je eiland en geniet verder van al het moois wat op je pad komt.

    Liefs en een dikke kus,
    Ank.

  • 15 December 2012 - 21:51

    Imme:

    Hee lieve mama!

    Wat een prachtige verhalen weer. Stoer hoor, in zo' n jeep door de woestijn... dat heb ik helaas niet kunnen doen, komt nog wel eens :) San Pedro de Atacama is kleeein he ? En wat leuk dat je allemaal leuke mensen om je heen hebt! hoe gaat 't met je spaans nu tussen de amerikanen en koreanen... Werd je tas doorzocht ? Volgens mij hoefden onze tassen nieteens de bus uit van Chili naar Bolivia...! Nou, geniet er maar weer van, lekker op de fiets , wel extra veel water meenemen... en de groetjes van Jildert ook.

  • 16 December 2012 - 13:30

    Edith:

    lieve jeannette, 16 december
    Nu je maakt genoeg mee,mooi om al je verhalen te lezen.
    Guus copieerd voor moeder al je verhalen, en deze worden allemaal in een map gedaan.
    Morgen ga ik naar haar toe, en zal vragen of ze nog nieuws voor je heeft.

    Het is hier nog steeds druilerig weer, en ik denk dat het niet veel beter word.
    Van de week nog een kerstboom op mn fiets gehaald, (voordat ik op mn fiets zat,was ik al thuis
    geweest), maar ik had geen zin om te lopen met dat ding.
    Ik kon nog maar net mijn stuur recht houden, anders was ik met boom en al in de bosjes beland.

    Ook nog met de meiden naar de bios geweest (maar dat kan ik beter niet meer s"avonds doen,
    want mijn luiken gingen toe, en het eind heb ik niet meer gezien. net zoals bij jouw op texel in
    de bioscoop, maar toen lagen we met zn tweeen in de stoelen ook in dromenland. ) Annemiek gaf
    ons nog een por, dat we wakker moesten worden, weet je nog?, misschien was het de warmte, of het
    is gewoon een familiekwaal,? wie zal het zeggen.
    Nu Jeannette, ga jij maar koppelen, en wij blijven je volgen vanaf hier,
    Liefs je zus



  • 16 December 2012 - 21:26

    Jak Korff:

    leuk jou reisverslagen, je maakt van alles mee, fantastisch hoor. groetjes jak en paula

  • 19 December 2012 - 21:27

    Jeannette Korff:

    kippengaan prima vandaag kerstboom opgezet morgen met naar alkmaar voor benen moederverder alles prima gr ons

  • 19 December 2012 - 21:32

    Henk :

    is net iets misgegaan hopelyk nu beter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

Honing aan m'n kont of oversekste mannen?

12 Mei 2014

Eerste schooldag.

09 Mei 2014

Rome

13 Juni 2013

Laatste dag

10 Juni 2013

Trein

Reislustig type die zich graag ook huisgebonden voelt.

Actief sinds 21 Nov. 2012
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 15230

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: