Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu

Valparaiso

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg

22 December 2012 | Chili, Valparaíso

Ik heb gisteren ontdekt dat het leuk is om op zaterdag in een grote stad te zijn. Ik was bv in Cusco, La Paz, San Pedro en nu in Valparaíso. Ik zit hier in een hostal op een prachtig plekje in de stad, in gezelschap van 4 katten. Mijn reisboek waarschuwde me er al voor. Gisteren zat ik nog in Vicuna en besloot naar Valp. af te reizen. Vicuna is dood saai (nothing ever happens) maar na 2 nachten bewolkte ! hemel (360 dagen per jaar onbewolkt!) lukte het de derde nacht om sterren te kijken bij het astronomisch centrum Mammaluca. Ik heb Jupiter + 3 manen er omheen gezien, Orion, Sirius en de maan (halve) en ook nog foto's van de maan! Ook de pleyaden (zeven Sisters) en de melkweg. Alleen het Zuiderkruis niet. Die zou pas na middernacht verschijnen.
In Valp. Heb ik vanmorgen koffie gedronken met Jamal ! Hij was hier ook en heeft samen met Claudia (uit Cusco) gegeten! Zij had hun afspraak 3 x verzet (ze werkt van 7 tot 20.00 uur!) en Jamal vond haar aardig en als ie vandaag terug is in Santiago treffen ze elkaar opnieuw.
Ik heb, nadat ik afscheid heb genomen van Jamal, een boot tour gedaan door de haven van Valp., daar lagen twee enorme cruise schepen aan de kade + een containerschip, uit Hamburg die proppievol geladen werd. Daarna naar het huis gelopen van Pablo Neruda, die samen met Allende voor het presidentschap van Chili ging ( in 1970) maar zich terugtrok en backup was voor Allende. Het leverde hem het ambassadeurschap op in Frankrijk, slechts voor 1 jaar, daarna werd Allende dmv een staatsgreep afgezet door Pinochet. (geen best heerschap, heeft gemarteld en gemoord!). Neruda kreeg de Nobelprijs voor literatuur, hij is dichter van oorsprong, maar is ook ambassadeur geweest in oa Java, waar hij trouwde met zijn eerste vrouw, een Nederlandse ! Afijn, erg interessant allemaal en vooral een prachtig huis.
Morgen ga ik naar Santiago, waar ik eindelijk Claudia (de studente) ga ontmoeten en hopelijk zal het bij haar thuis lukken om weer wat foto's te plaatsen. (Ik ben echt een nono wat dat aangaat!)
Ik twijfel wel een beetje wat ik na Santiago ga doen. Het noorden van Chili is van een woeste schoonheid en beneden Santiago zijn er vooral wijngaarden , blonde mensen uit Europa afkomstig. Misschien ga ik de Andes over naar Mendoza in Brazilië. Jullie horen het wel!

  • 23 December 2012 - 10:39

    Arno:

    ha wereldreiziger!
    Ik ben helemaal niet jaloers op je hoor, maar zo te lezen zie nje een mooi stukje van de wereld!
    Ook al enge beesten gezien?
    Wij gaan vrijdag naar Londen,naar mijn dochter die net verhuist zijn, Ook een leuk uitje toch?
    Nog veel reisplezier en voorzichtig aan hoor met al die chilenen!

    groet en kus A&A

  • 24 December 2012 - 09:50

    Marga :

    Hoi Jeannette, Terwijl jij de wereld verkend en in mooie gebieden komt. Is Nederland maar grauw en regenachtig en zoekt iedereen de gezelligheid binnen op. Ik ben heel benieuwd hoe daar het kerstfeest beleefd wordt. Dat horen we vast nog wel van je, in ieder geval een hele prettige Kerst hoe het daar ook mag zijn. Vele groetjes en liiefs uit een nat Texel..

  • 24 December 2012 - 14:55

    Ali:

    Maak er nog wat moois van. En fijne kerst, dat zal toch een hele andere ervaring zijn dan thuis onder de kerstboom...
    Groeten Ali en Henk

  • 26 December 2012 - 19:37

    Christine:

    Hee Jeannette,

    Aan de foto's te zien op je blog gaat het nog steeds lekker. Leuk hoor. Ik ben erg benieuwd naar al je verhalen. Na een week stevige griep staan de koffers (bijna) klaar voor morgen. Gian Battista zien en met zijn allen leuke dingen doen. En ook nog wat zon snuiven, want daar ben ik wel weer aan toe. Volgens mij heb je een leuke Kerst gehad. Op naar Oud&Nieuw. Geniet, zoveel je kunt.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Valparaíso

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

Honing aan m'n kont of oversekste mannen?

12 Mei 2014

Eerste schooldag.

09 Mei 2014

Rome

13 Juni 2013

Laatste dag

10 Juni 2013

Trein

Reislustig type die zich graag ook huisgebonden voelt.

Actief sinds 21 Nov. 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 15234

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: