Terug naar de.. kust..?..o, nee de BERGEN! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu Terug naar de.. kust..?..o, nee de BERGEN! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu

Terug naar de.. kust..?..o, nee de BERGEN!

Door: jeannette

Blijf op de hoogte en volg

07 Januari 2013 | Argentinië, Mendoza

Nou dat was een goeie actie...terug naar het noorden. Ik ben weer helemaal blij en de dip rond Oud en Nieuw is ook weg: Ik zit in Mendoza, Argentinie. Een mooie, levendige stad met hele aardige mensen. Bovendien heerlijk warm!
In mijn hostel zitten ook leuke mensen, wel jong allemaal maar ik vind aansluiting bij een Oostenrijks meisje die hier werkt als lerares duits en een Italiaanse man (mijn leeftijd) die hier in het hostel werkt als nachtportier.
Even terug naar Chiloe: een grappige ervaring was: op een dagtochtje vanuit Puerto Montt naar Puerto Varres ontmoette ik Marc, een Amerikaan die al een paar jaar in Berlijn werkt als journalist en dit uitstapje deed om de tijd te doden voordat zijn bus om 17.00 uur vertrok vanuit Puerto Montt richting zuiden. Dus we wandelden en lunchten samen en het was heel gezellig, bovendien leek hij als 2 druppels water op Nico Dros! Toen ik 3 dagen later op Chiloe bij het kleine bootje wachtte om naar Pinguineiland te gaan, kwam er ineens een taxi aanscheuren over het strand, en wie stapte daaruit? Jawel: Marc. Erg grappig allemaal en we waren beiden verbaasd hoe dingen toch kunnen lopen. Na de boottocht scheurde hij weer even snel weg om de veerboot te halen...! Het maakte de herinnering aan Chiloe wat aangenamer want ik voelde me niet erg happy daar, mede door een duitse vrouw van een jaar of 45. Op de een of andere manier voelde ze zich bedreigd door mij en negeerde me, wanneer mogelijk, wat soms lastig was voor haar omdat de mensen (lees mannen) om haar heen mij wel groetten of een gesprek aangingen. Ze had een hele luide stem en die typische duitse manier van praten die meer op bevelen lijkt dan op converseren.( Gelukkig ken ik ook hele aardige duitsers hoor!)
Toen ik hoorde dat zij ook vrijdag met de boot meeging naar het zuiden was het voor mij in 1 klap duidelijk dat ik dus NIET ging. In plaats daarvan een ticket gekocht om via Santiago Naar Mendoza te reizen. Eigenlijk was ik van plan om naar Bariloche te gaan. Het ligt ook in Argentinie maar op dezelfde hoogte als Puerto Montt. De grensovergang daar bleek gesloten, 'men' had het grenskantoor in brand gestoken in de oudejaarsnacht (geen vuurwerk maar opzet zegt men) en daardoor is het niet meer mogelijk om 'grondige scans en controles' uit te voeren. Dat het er zo aan toe gaat in Argentinie werd mij duidelijk bij de grensovergang tussen Santiago en Mendoza in de Andes. Liefst 3 uur brachten ik en de andere passagiers van de bussen door in een enorme hal waar we in lange rijen stonden te wachten, eerst voor het ene loket (Chili) en daarna voor het naastgelegen loket (Argentinie). Maar meer dan een kleine ergernis was het niet voor me want de reis door de Andes, zo'n 6 uur, is echt fantastisch! Echt zulke mooie bergen, tot 6000 meter hoog waar je vlak langs rijdt, zoveel verschillende kleuren en op sommigen nog een flink pak sneeuw. Bovendien stralend weer. Ik werd op slag gelukkig en ook wel verliefd op die bergen...! Eigenlijk betaal je een schijntje voor zo'n mooie tocht, nl. 35 euro !
Toen de aankomst in Mendoza waar de eerste 3 hostels vol waren maar waar ik alle hulp kreeg om onderdak te vinden! Argentinie is wel goedkoper dan Chili, behalve de bussen, heb ik gehoord. Ik had bijvoorbeeld een heelijke lunch: 3 plakken dik belegd stokbrood met rauwe italiaanse ham met een flesje bier voor 28 pesos = 4,50 euro Hostel kost 85 pesos= 13 euro. Daarvoor mag ik de wasmachine gratis gebruiken en krijg per dag een gratis glas rode wijn. En ik zit dan in 1 van de duurdere hostels!
Wat opvalt hier: Bijna alle vrouwen in Zuid Amerika zijn te dik. Sommigen echt veel te dik maar de meesten gewoon: te dik! Het geldt voor alle leeftijden, jong en oud en wat het doet opvallen is dat al deze vrouwen zich in te strakke broeken wurmen en nog strakkere T-shirts zodat je de vetrollen goed kunt tellen. Wat is de reden? Is het juist een schoonheidsbeeld? Maar grijze haren zie je hier weer nauwelijks, ha, ha!
De auto's zijn bijna allemaal van Aziatische oorsprong waarbij er merken tussen zitten waar ik nog nooit van gehoord had, zoals Cherie en iets als Longwall...!!??
Voor foto's ga ik straks de stad in naar een internetcafe, hopelijk heb ik geluk en lukt het me. Claudia heeft me het 1 en ander bijgebracht ;-)
Woensdag reis ik door naar Salta (mooie naam) en ga een canyon bezoeken. Ook wil ik nog paragliden (dat heeft Imme hier ook gedaan!) en raften op de Rio Mendoza!
En weten jullie wat ik gisteren tijdens een tour door de Andes gezien heb?? Een CONDOR !!!

  • 07 Januari 2013 - 18:27

    Christine:

    Hee lieve vriendin, wat fijn dat je weer beter in je vel zit. Argentinië, heerlijk joh. Bariloche ben ik ook geweest en dat van die busreis, oooohhhh al mijn herinneringen komen weer boven. In Mendoza hebben ze ook heerlijke wijn natuurlijk. Wat super om zo met je mee te genieten en dat je steeds de tijd vindt om iets te schrijven. Erg leuk hoor.
    Liefs en een knuffel!

  • 08 Januari 2013 - 18:17

    Imme:

    Hallo lieve mama!

    Wat een mooie verhalen weer, ik had ook wel naar pinguineiland willen gaan... Weer eens wat anders dan kippen in de achtertuin... :) Het fijne aan reizen is inderdaad dat als het je niet bevalt je gewoon je tas inpakt en er lekker vandoor kunt gaat. Groot gelijk, lekker naar de zon, de warmte en de bergen in... Ga vooral nog maar heel veel leuke dingen doen daar, want over die 3 weekjes ben je alweer thuis. Mis je heel veel mam! xxx

  • 08 Januari 2013 - 18:49

    Ingrid :

    Hoi Jeannette,heerlijk om dit bericht te lezen,net als of je er bij ben ten en heerlijk positief.Veel plezier bij het paragliden en het raften .Liefs Ingrid

  • 09 Januari 2013 - 20:19

    Edith:

    Hallo Jeannette, 9 januari 2013
    Wat een prachtig reisverslag, ik ben jaloers op je hoor!
    De foto"s zijn prachtig, geniet van de tijd dat je er bent, en aankomend weekend heb ik
    weer een bericht van moeder, (ze doet je nu de hartelijke groeten, en mist je wel)
    Nu Jeannette veel plezier, en tot de volgende ronde he!
    groetjes je zus

  • 10 Januari 2013 - 11:13

    Ali:

    Ik ben blij voor je dat de wereld er weer zonnig uitziet. Geniet er nog even lekker van.
    Groet, Ali en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Mendoza

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

Honing aan m'n kont of oversekste mannen?

12 Mei 2014

Eerste schooldag.

09 Mei 2014

Rome

13 Juni 2013

Laatste dag

10 Juni 2013

Trein

Reislustig type die zich graag ook huisgebonden voelt.

Actief sinds 21 Nov. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 15219

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: