Salta, cambio del tiempo - Reisverslag uit Salta, Argentinië van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu Salta, cambio del tiempo - Reisverslag uit Salta, Argentinië van JeannetteKorff - WaarBenJij.nu

Salta, cambio del tiempo

Door: jane

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2013 | Argentinië, Salta

Wisseling van weer is de vertaling. Het stortregent hier. Alsof er emmers water over je heen worden gegoten en de straten veranderen in rivieren. Maar ook wel lekker, wordt het een paar graden koeler want het is hier zo'n dertig graden!
Ik ben nu 4 dagen in Salta en doe het rustig aan (moet ook wel in die hitte) :-)
De busreis vanaf Mendoza was 20 uur en ik heb, voor het eerst, geen oog dicht gedaan. Op aanraden van de ticketverkoper nam ik een plaats voorin de bus, boven de chauffeur. Vanwege het mooie uitzicht! Nou, ik vond het doodeng! Net alsof we steeds een aanrijding kregen met de tegenliggers.
Bovendien kreeg ik ook nog een hele enge man naast me!
Salta is een mooie stad, net zoals Mendoza, alleen het verkeer is wat chaotischer omdat er een minimum aan verkeerslichten is. De brutaalste chauffeur heeft voorrang.
Gisteren weer een tour gedaan naar de Andes. En weer werd ik geraakt door de vormen en kleuren van de bergen! Wat een kracht gaat er van uit!
We gingen naar 4000 meter hoogte langs een spoorlijn. Tot 2004 reed hier nog een trein, één van de mooiste routes van Argentinië. Maar de Argentijnse staat, die economisch erg slecht gaat (inflatie) wilde geen geld meer steken in het onderhoud. In heel Argentinië zijn nog maar weinig spoorwegen in gebruik.
We passeerden één van de drie bergruggen die van noord naar zuid lopen. Tussen die bergruggen ligt de hoogvlakte, de Alti Plano, een enorme vlakte van honderden kilometers, nog altijd zo'n 2000 meter hoog. En dan zie je ineens een man daar lopen.....
Ook veel ezels, zelfs witte, alpaca's, vicuna's (lijkt op een hert) en koeien... en ze lopen los!
Vervolgens weer naar een groot zoutmeer. Maar hier werd het zout gewonnen door shovels en niet met man en schep zoals in Bolivia.
Onderweg moesten we een kleine rivier doorkruisen maar door de regenval was ie nogal gezwollen en ja hoor....midden in de rivier kwam de bus vast te zitten. We konden niet meer voor- of achteruit. Toen ik uitstapte kwam het water tot m'n knieën.
Er kwamen meer bussen aangereden en veel mannen hielpen (wij vrouwen moedigden ze aan!) en na een uur, onder luid gejuich, kwam de bus los! Gelukkig herinnerde ik me (nu pas) dat ik met mijn fototoestel ook kan filmen dus ik HEB de spectaculaire beelden!
Ik was 's morgens om 07.30 vertrokken en kwam om 22.00 weer thuis. Een tochtje van 540 km....:-)
Hier in Salta passeerde de Dakar rally en rijders en crew overnachtten aan de rand van de stad. Er werd een feest gehouden en ik wilde er wel heen (tot nu toe nog geen echt spannend nachtleven geleid), 10 minuten met de bus. Ik ging nog wel even langs de tourist office of het wel doorging want die dag was er een fransman omgekomen. Het ging door maar ik moest nog wel een buskaart kopen. Je kon wel betalen in de bus maar dat moest met munten en die had ik niet (ik had wel vaag een verhaal gehoord over de koperen munten die door Chili werden ingepikt omdat het koper in de munt meer waard is dan die ene pesos). Afijn, ik met het adres van de bus kaartverkoop op pad maar na anderhalf uur zoeken niet gevonden en zo chagrijnig dat ik geen zin meer had. In plaats daarvan boodschappen gedaan in de supermercado waar het festival op TV te volgen was!
Ik heb trouwens wat met 'iets niet kunnen vinden'. Het overkomt me steeds in Zuid Amerika. In Mendoza wilde ik een fiets huren en vond het verhuurbedrijf na 2 uur, ondanks plattegrond en adres, het ligt dus echt aan mij. Fietsen ging ik in het grote San Martin park, 500 ha. zo'n 1000 voetbalvelden en na 10 minuten dacht ik: wat een rot fiets, ik kom geen meter vooruit. Wat bleek....ik reed op 'vals plat' maar dat zie je niet als er zo'n 3 km recht voor je ligt. Pas toen ik afsloeg ging het fluitend!
Mijn Spaans is nog steeds belabberd maar de woordenschat iets groter. Bijna niemand spreekt Engels en de meeste toeristen komen uit dit werelddeel. Toen ik de hostel eigenaar probeerde te vertellen wat 'schaatsen' is....tja, dan ga ik het maar voordoen! Met handen en voeten en veel lachen....!
Met de foto's is het eindelijk gelukt! Joepie! Nu de video nog....!

  • 15 Januari 2013 - 08:07

    Imme:

    Hallo mama!

    Gelukkig, jij ook een beetje slecht weer ;-) hier ligt er weer sneeuw hoor... En het is koud! Wat jammer dat je de Dakar niet kon vinden, heb je wel nog van die monsterlijke auto's en bemodderde mannen gezien? En waar ging je nog nog weer heen ook al weer? En met die foto's, misschien proberen te uploaden op er computer van het hostel, in een mapje op het bureaublad zetten,en dan vandaaruit op waarbenjij.nu zetten (niet vergeten map weer te verwijderen) xxx

  • 15 Januari 2013 - 10:08

    Ali:

    Wat een verhaal weer. Ook zonder de foto's ;-)

    Groeten,
    Ali en Henk

  • 15 Januari 2013 - 14:45

    Marga :

    Ha die Jeannet Wat een belevenissen allemaal weer je zal wel veel te vertellen hebben als je terug bent. Hier is het in ieder koud nog geen sneeuw maar hopelijk komt het nog wel. Op Texel is het rustig nu je kent het sfeertje wel iedereen lijkt een beetje in winterslaap. Of ze zijn in hun Toko aan het klussen of op reis. Dus rustig hier ik hou er wel van voor een tijdje net of jezelf ook niet zoveel moet. Geniet jij nog maar van je avonturen het zit er bijna al weer op voor je. Tot gauw heel veel groetjes uit een winters Texel. Marga

  • 15 Januari 2013 - 18:11

    Christine :

    Superleuk verhaal weer. Zat laatst op de boot met Jaquelien en zus. Natuurlijk kwam je ter sprake. Kom je nou de 25ste thuis? Of hoe was het ook alweer. Nou, ik begin me wel te verheugen op je terugkomst hoor. Maar tot dan, heel veel plezier. Liefs!

  • 16 Januari 2013 - 21:29

    Sjoerd:

    Ha dag mams... nou wat een mooie spannende verhalen lees ik van je!
    ik heb inmiddels mijn ticket geboekt naar India 4 maart ben ik weg, voor iniedergeval een maandje
    en misschien ook nog wel thailand en laos er achter aan.
    Ik zit nu nog in Berlijn hard te werken voor de reis. Ik ga a.s. zaterdag weer terug naar Amsterdam

    groetjes en tot snel!

    kom je oppikken van het vleigveld hoor!


    kuskus zoon-lief

  • 16 Januari 2013 - 21:29

    Sjoerd:

    Ha dag mams... nou wat een mooie spannende verhalen lees ik van je!
    ik heb inmiddels mijn ticket geboekt naar India 4 maart ben ik weg, voor iniedergeval een maandje
    en misschien ook nog wel thailand en laos er achter aan.
    Ik zit nu nog in Berlijn hard te werken voor de reis. Ik ga a.s. zaterdag weer terug naar Amsterdam

    groetjes en tot snel!

    kom je oppikken van het vleigveld hoor!


    kuskus zoon-lief

  • 17 Januari 2013 - 22:55

    Korff Henk:

    hier alles goed moeder eindelyk de kousen aan vriest al 5dagen 6 graden morgen schaatsen kippen prima groetjes ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2014

Honing aan m'n kont of oversekste mannen?

12 Mei 2014

Eerste schooldag.

09 Mei 2014

Rome

13 Juni 2013

Laatste dag

10 Juni 2013

Trein

Reislustig type die zich graag ook huisgebonden voelt.

Actief sinds 21 Nov. 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 15237

Voorgaande reizen:

07 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 November 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: